خدمات مشاوره حضوری و نوروتراپی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در دسترس است. استفاده از ماسک الزامی است.

به راحتی مشاوره بگیرید
همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.

اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی شامل گستره‌ای از رفتارها است که در حد افراط انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از زندگی فرد را به شکل منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. تاکنون راهنمای تشخیص و آماری اختلالات ذهنی -5 (DSM – 5) اعتیاد به رابطه جنسی به عنوان شرایط قابل تشخیص در نظر گرفته نمی‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد که در حال حاضر شیوع آزادی جنسی مشابه رشد اعتیاد به مواد شیمیایی می‌باشد.

در این مقاله به بررسی کامل و همه جانبه این مشکل یعنی اعتیاد جنسی می‌پردازیم و به علائم، انواع، علل، عوارض و راه‌های درمان آن نیز اشاره می‌کنیم.

انواع مختلف اعتیاد به رابطه جنسی

هیچ دسته بندی مشخصی در زمینه اعتیاد به رابطه جنسی وجود ندارد، اما اعتیاد رابطه جنسی می‌تواند در اشکال مختلفی باشد از جمله اعتیاد به:

  • فیلم‌های مستهجن
  • فحشا
  • رویا یا خیال
  • رفتار سادیستی یا مازوخیستی
  • کارهای جنسی بیش از حد

اعتیاد به فیلم‌های مستهجن نوعی اعتیاد جنسی محسوب می‌شود و متفاوت از انواع دیگر اعتیاد به رابطه جنسی می‌باشد. مانند اعتیاد به رابطه جنسی، “اعتیاد به پورن” در بسیاری از جنبه‌های زندگی می‌تواند منجر به پریشانی و عواقب جدی برای فرد باشد.

 

اعتیاد به رابطه جنسی

 

نشانه‌ها، علائم و اثرات اعتیاد جنسی

نشانه‌هایی که ثابت می‌کند آیا فرد به رابطه جنسی اعتیاد دارد یا نه، شامل موارد زیر می‌باشد:

اعتیاد به رابطه جنسی

نشانه‌های عاطفی اعتیاد به رابطه جنسی

اگر خود شما یا کسی که دوسش دارید از اعتیاد جنسی رنج می‌برد، ممکن است مرزهای سالمی نداشته باشید. اگر همسر شما به رابطه جنسی و یا فیلم‌های مستهجن اعتیاد دارد، ممکن است احساس غربت، منزوی، افسردگی، عصبانیت و حقیر بودن داشته باشد. اگر شما به رابطه جنسی اعتیاد پیدا کرده‌اید، ممکن است خیلی راحت با افراد از نظر جنسی و یا عاطفی درگیر شوید. صرف‌نظر اینکه که شما آنها را خوب می‌شناسید یا نه.

علی‌رغم ترسی که افراد معتاد به رابط جنسی دارند، ممکن است در روابطی که سالم نیست ماندگار شوند، یا ممکن است از رابطه‌ای به رابطه دیگر بروند. این افراد حتی زمانی که تنها هستند ممکن است احساس خالی بودن و یا ناقص بودن داشته باشند. همچنین آن‌ها ممکن است احساس گناه، تنهایی و یا ترس را نیز برای خود القا کنند.

نشانه‌های فیزیکی اعتیاد به رابطه جنسی

از آنجا که اعتیاد به رابطه جنسی و یا اعتیاد به پورونوگرافی اثرات جانبی فیزیکی زیادی را در بردارد، می‌توان شایع‌ترین نشانه فیزیکی اعتیاد به رابطه جنسی را به حس بی‌‌حرکتی، طی وسواس جنسی یا عاطفی اشاره کرد.

اثرات و عوارض اعتیاد به رابطه جنسی

در رابطه با اعتیاد به رابطه جنسی، حدود 38 درصد از مردان و 45 درصد از زنان، در نتیجه رفتار خود یک بیماری مقاربتی دارند. بارداری نیز یکی از عوارض جانبی شایع است که امکان دارد اتفاق بیفتد. در یک نظر سنجی، حدود 70 درصد از زنان معتاد به رابطه جنسی، گزارش دادند که حداقل یک بارداری ناخواسته را تجربه کرده‎‌‌اند.

اعتیاد به رابطه جنسی به احتمال خیلی زیاد تاثیر منفی روی برخی از جنبه‌های زندگی فرد دارد که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • کاهش روابط شخصی، روابط اجتماعی و خانوادگی
  • کاهش تمرکز و بهره‌وری در کار
  • پیامدهای فیزیکی مانند اختلال عملکرد جنسی و یا بیماری‌های مقاربتی
  • می‌تواند اثرات روانی عمیقی داشته باشد، مانند احساس شرمساری، عدم کفایت و پریشانی عاطفی

همچنین اعتیاد به رابطه جنسی می‌تواند منجر به اختلالات روانی در فرد شود، مانند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • سو استفاده در مواد مخدر
  • مشکلات مربوط به کنترل انگیزشی و حساسیت احساسی
  • علایم نوع وسواس – اجباری

بهتر است بدانید که رسیدگی به مشکلات مشترک در زندگی فرد همچون افسردگی، اضطراب اجتماعی، یا انزوای اجتماعی می تواند در بهبود اعتیاد جنسی بسیار موثر باشد.

برای ارزیابی مناسب اعتیاد جنسی بهتر است با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید، با این حال، می‌توانید علائم زیر را در نظر بگیرید:

  • احساس ناتوانی در کارهای جنسی دارید.
  • انتخاب های جنسی شما زندگی شما را غیرقابل کنترل می‌کند.
  • خجالت, شرمساری و حتی حس نفرت نسبت به اعمال جنسی خود دارید.
  • شما به خودتان قول می‌دهید که تغییر خواهید کرد, اما نمی توانید آن قول را حفظ کنید.
  • شما ” آنقدر درگیر روابط جنسی هستید که مثل مراسمی برای شما تلقی می‌شود.

 

اعتیاد به رابطه جنسی

 

عوامل ایجاد اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی، می‌تواند به دلیل عواملی که تمام جنبه‌های زندگی فرد را در بر می‌گیرد، گسترش یابد. این عوامل شامل موارد زیر می‌باشد:

عوامل زیستی

ژن‌ها: ممکن است فرد معتاد به رابطه جنسی یک زمینه ژنتیکی برای تنظیم هیجانی، تکانشگری، یا رفتار جستجوی هیجانی داشته باشد.

 هورمون‌ها: همانطور که ثابت شده است، سطوح بالاتری از هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون و استروژن بر میل جنسی تاثیرگذار می‌باشند.

عوامل روان‌شناسی

تاثیرات محیطی: عوامل محیطی، از جمله رویدادهای نامطلوبی است که می‌تواند برخی از ویژگی‌های زمینه‌ای موثر بر رفتار جنسی را افزایش دهد. مانند سوءاستفاده و یا قرار گرفتن در معرض رابطه جنسی.

سلامت روان: اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیت، کنترل تکانه پایین و اضطراب در رفتار ممکن است به طور همزمان از جمله مسائلی باشند که فرد در کنار اعتیاد به رابطه جنسی دارد. افرادی که به اختلال دو قطبی مبتلا هستند یا به حالات ” دیوانه وار ” تمایل دارند، احتمال بیشتری دارد که رفتارهای جنسی بیش از حد یا پر خطری داشته باشند.

عوامل اجتماعی

نپذیرفتن روابط و حلقه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به روش‌های دیگر و کم‌تر سالم برای پیدا کردن خشنودی جنسی شود.

انزوای اجتماعی

انزوای اجتماعی نه تنها افزایش‌دهنده جستجوی راه‌های نامناسب برای ارضای جنسی است، بلکه منجر به بیماری‌هایی نظیر افسردگی و بیماری‌های جسمی می‌شود که می‌تواند در اعتیاد به رابطه جنسی یا رفتارهای ناسالم جنسی موثر باشد.

یادگیری اجتماعی

تماشای افرادی که رفتارهای نامناسب انجام می دهند، می‌تواند در ” الگوسازی ” یک راه برای یادگیری چیزی جدید تاثیرگذار باشد. به خصوص زمانی که شما “هویت ” را با آن فرد شناسایی می‌کنید.

بنابراین داشتن یک دوست یا گروهی از دوستان که در فعالیت‌های جنسی بیش از اندازه شرکت می‌کنند، می‌تواند شما را به شیوه‌ای کاملاً زیرکانه و در عین حال قدرتمند، تحت تاثیر قرار دهد.

راه‌های درمان اعیتاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی قابل درمان است، شما می‌توانید با یک متخصص سلامت روانی مانند یک روان‌شناس و یا مددکار اجتماعی صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند در آشنایی برخی از عوامل زیربنایی که رابطه جنسی یا اعتیاد را حفظ می‌کنند، به شما کمک کنند و آموزش لازم را بدهند تا با افکار، احساسات و رفتارهای خود به شیوه‌ای سالم کنار بیایید.

درمان انفرادی

در روش درمان انفرادی 60-30 دقیقه جلسات با یک متخصص سلامت روانی تایید شده، می‌توان بر روی رفتار وسواس جنسی شما و هر گونه اختلالات در حال رخ دادن، متمرکز شد.

درمان شناختی – رفتاری (CBT)

این روش از درمان اعتیاد به رابطه جنسی بر ایده تمرکز دارد، از آنجا که رفتارها، عواطف و افکار ما همگی به هم مرتبط هستند، بر روی تغییر افکار منفی به افکار مثبت و صحبت با خود، کار می‌کنند.

 درمان روان شناختی

همانطور که گفتیم در اعتیاد به رابطه جنسی، خاطرات و تعارضات ناخودآگاه بر رفتار ما تاثیر می‌گذارند، در روش درمان روان‌شناختی، نفوذگران اولیه کودکی را از عادات کنونی یا عوامل فعلی که به اعتیاد جنسی جاری کمک می‌کنند، آشکار می‌کند.

دیالکتیکیگ – درمان رفتاری (DBT)

در این روش از درمان اعتیاد به رابطه جنسی گروه آموزش مهارت‌ها، درمان فردی، آموزش انفرادی، و تیم مشاوره دست به کار می‌شوند. این روش بر روی ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، کارایی بین فردی و تنظیم احساسات طراحی شده است.

 گروه درمانی

درمان گروهی به گونه‌ای طراحی شده است که رفتارهای منفی و زیان‌آور را با رفتارهای مثبت اجتماعی جایگزین می‌کند.

 مشاوره زوجین یا مشاوره ازدواج

این روش می‌تواند برای فرد معتاد به رابطه جنسی و یا شریک زندگی‌اش بسیار مفید باشد. مشاوره زوجین در بهبود مهارت‌های ارتباطی، اعتماد و عملکرد جنسی سالم بین آن‌ها بسیار موثر می‌باشد.

درمان با بستری شدن

برخی مراکز درمان بستری برای درمان اعتیاد به رابطه جنسی و فیلم‌های مستهجن طراحی شده‌اند. در این مراکز بیمار در محل درمان برای مدتی ساکن می‌شود، این روش درمان بدون مزاحمت و وسوسه‌های زندگی روزمره، بر فرآیند التیام تمرکز می‌کند.

درمان با دارو

در حال حاضر هیچ داروی مجازی برای درمان اعتیاد به رابطه جنسی وجود ندارد. از آنجا که اعتیاد به رابطه جنسی جنسی و اختلالات جنسی مرتبط اغلب با شرایطی مانند اضطراب و افسردگی همراه است، می‌تواند با داروهای ضد افسردگی درمان شود. داروهای ضدافسردگی بسیار ایمن هستند اما ممکن است اثرات جانبی داشته باشند؛

  • اختلالات روانی
  • افزایش وزن
  • اختلالات خواب
  • اضطراب

دسته‌بندی‌ها: اعتیاد جنسی مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *