واژینیسم چست؟

واژینیسم،یک واکنش طبیعی،فرد مبتلا،به وارد شدن هر جسم خارجی به درون واژن است.همه ی ما، وقتی انگشت یا هرچیزی که باعث آسیب رسیدن به چشممان شود را ببینم که به سمت چشممان درحال حرکت است، به عقب حرکت میکنیم. به نوعی از خود محافظت میکنیم. فرد مبتلا به این بیماری هم،اینگونه عمل میکند. خانمی که تجربه ی ورود جسمی را به درون واژن خود داشته،بدون دخالت هیچ فردی وقتی که درتلاش وارد کردن جسمی در واژن خود است،عضلات واژن به طور طبیعی در برار درد واکنش نشان میدهند.

پس هرنوع تلاش برای دخول باعث دردهای بسیار شدید میشود.واژینیسم بیشتر علت روانی دارد. دردهای رحم در تلاش برای دخول یا در هنگام دخول نه تنها باعث دخول نمیشود بلکه باعث به دور باطلی میگردد. که از بروز ترس و انقباض غیرارادی شروع به درد بسیار شدید و عدم دخول میشود.

علل به وجود آمدن واژینیسم چیست؟

این بیماری،میتواند علت های مختلف و زیادی داشته باشد؛عفونت رحم، عدم لزجی رحم، پرده بکارت بسیار ضخیم در دهانه رحم، زایمان، فقدان آموزش جنسی،آموزش سختگیرانه جنسی، ترس از روابط جنسی، کثیفی انگشتان در روابط جنسی ، از رایج ترین علت این بیماری است.

بروز این بیماری در خانم ها:

عفونت،عفونت های قارچی و عفونت مجاری ادرار

یائسگی، وجود زخم در دهانه رحم،

کم بودن زمان معاشقه برای برانگیختگی جنسی زن،اسیب دیدگی واژن در هنگام زایمان و … می تواند  باعث بروز این بیماری شود‌.

انواع واژینیسم عبارت اند از؛

نوعی از این بیماری است که هرگونه دخول برای بار اول را غیر ممکن میسازد،به آن واژینیسم اولیه می گویند.

نوع دیگر ثانویه نام دارد که بعد از دوران طولانی رابطه جنسی بدون درد و اکثرا بعد از یک تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی

بوجود می آید. عدم عادت ماهیانه نشانه ایی است بر تنگ بودن رحم که در صورت تشخیص درست به آسانی قابل درمان است‌.

واژینیسم

علائم واژینیسم چیست؟

مقاربت دردناک از اولین علائم آن است،ناتوانی دائم در برقراری رابطه جنسی یا قرار دادن تامپون در درون واژن، کاهش میل جنسی، مشکل در باروری.

این علائم غیر ارادی هستند و فرد فقط با روش های درمانی میتواند شدت و میزان آن را کنترل کند.وگاهی میتواند اظطراب و ترس از برقراری رابطه جنسی باشد اما معلوم نیست کدام یک اول خود را بروز میدهد!

آیا کسانی که به واژینیسم مبتلا هستند می توانند باردار شوند؟

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا دخول و واژینال برای انها ممکن نیست،در باردار شدن با مشکل مواجه می شوند.

انزال مرد و تخلیه اسپرم ها حتی در نزدیکی دهانه واژن ممکن است باعث بارداری شود،این افراد میتوانند از همین روش استفاده کنند.البته باید توجه داشت که تخلیه منی باید به سمت داخل تر انجام شود.برای بارداری بدون دخول از روش های مصنوعی باروری میتوان استفاده کرد.در این روش با جمع آوری مایع منی که حاوی اسپرم می باشد و منتقل کردن آن به دهانه رحم بارداری را القا میکند.

توضیحی کوتاه درباره ی اولین تجربه دخول:

اولین تجربه دخول میتوان بسیار دردناک،لذت بخش یا هردو حالت را داشته باشد.برای کاهش نگرانی و دخول بهتر میتوان به نکات زیر توجه کرد:

۱_انتخاب شریک جنسی و درامدن از باکرگی از مهم ترین نکات اس. ،اگر اولین تجربه سکس خود را به شخصی که به او اعتماد دارید،داشته باشید،میتواند به ارضای فیزیکی و همچنین روانی شما کمک کند. البته رابطه ایمن تری را خواهید داشت.

۲_از مراحل مهم اماده شدن برای دخول و رابطه جنسی پیش نوازی است.

روش های درمان؛

روان درمانی یکی از موثر ترین روش های درمان است. این روش به شکل کاملا موثری به فرد مبتلا کمک میکند تا به مرور به ترس و استرس خود غلبه کند و دخول بدون درد را به راحتی تجربه کند.

کسانی که تجاوز یا خشنیت در سکس را تجربه کرده اند با روش های روان درمانی میتوانند با این تجربه بسیار بد مقابله کنند.

خب گفتیم که واژینیسم گاهی میتواند بر اثر ترس و اظطراب باشد حالا برای جلوگیری از این ترس و اظطراب که باعث بوجود این بیماری میشود یک راه درمان مناسب وجود دارد به اسم نورفیدبک؛

نوروفیدبک

آموزش مستقیم مغز توسط خود مغز و دریافت فیدبک بهتر و درنتیجه ی عملکرد بهتر مغز است.

در این روش مغز انسان هرلحظه درحال مشاهده است و زیر نظر قرار میگیرد . اطلاعات این ازمون در اختیار فرد مورد ازمون قرار میگیرد. تا متوجه شود که عملکرد مغز او فیدبک خوبی را داشته یا نه؟

اگر مغز عملکرد خوبی داشت باشد به او پاداش داده میشود و این مراحل پله به پله انجام میشود تا تمامی عملکرد های مغز قابل اندازه گیری و ثبت باشد.

آیا نوروفیدبک مزایا و خوبی های بیشتری را به همراه دارد یا در دوره ی درمان ضرری برای فرد ایجاد نمیکند؟

پژوهش انجام یافته نشان دهنده ی این است که نوروفیدبک به دلیل اینکه هیچ گونه روش دارویی در آن استفاده نمیشود محبوبیت زیادی را بدست اورده .  تاثیرات مثبت آن قابل تحسین است.

فرایند درمان اظطراب به این گونه است که فرد بطور کاااملا آگاهانه و به طور کاملا ارادی فرا میگیرد و قابل مشاهده است که چطور بدون استفاده از هییچگونه داروی شیمیایی، اختلال اظطرابی را درمان میکند.

نوروفیدبک،قطعاتی را به نام حسگر روی پوست سر فرد بیمار قرار میدهد. عملکرد این حسگر ها اینگونه است که فعالیت های الکتریکی مغز را یادداشت و ثبت میکند .  به شکل امواج به فرد بیمار نشان میدهد تا از عملکرد مغز خود آگاهی داشته باشد.

حال نکته مورد توجه این است که مغز چگونه به هنگام دریافت پاداش عملکرد نشان میدهد ؟

پاسخ اینجاست،شخص هنگام مشاهده عملکرد مثبت یا منفی مغز خود متوجه بازخورد دریافتی،میشود.

ودر اخر این را بگویم که درمان اظطراب بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا باعث بروز مشکلات بسیار زیادی میشود که در قسمت بالا به آن اشاره کردم و درمان به شما کمک میکند تا این بیماری افزایش پیدا نکند . باعث بروز مشکلات بیشتری در بدن شما نشوند. فراموش نکنید که سلامتی بدن بسیار بسیار مهم و با ارزش است. باید مثل چشمهایمان از سلامت بدن خود محافظت کنیم و از بروز مشکلات به بدن جلوگیری کنیم تا در امان باشیم.

اگر این علائم را در خود می بینید هرچه سریع تر به فکر درمان باشید تا دوباره به روی خوش زندگی برسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

با آرزوی تندرستی

دسته‌بندی‌ها: مشاوره جنسی مقالات