نوروفیدبک در درمان میگرن

نوروفیدبک در درمان میگرن می‌تواند با اثر گذاری بر اختلالات عملکردی در سیستم عصبی مرکزی موثر واقع شود. میگرن زمانی رخ می‌دهد که تحریک پذیری قشر مغز افزایش یابد. نقش نوروفیدبک آرام سازی این تحریکات است. سردرد اصلی ترین علامت میگرن است، که شدت و دفعات تکرار آن در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. به دلیل ارتباط مستقیم با سیستم عصبی مرکزی، نوروفیدبک می‌تواند در تثبیت تحریک پذیری قشر مغز بسیار موثر باشد. در نتیجه منجر به حساسیت زدایی، کاهش سردرد، و بهبود سایر علائم مرتبط با میگرن می‌گردد.

میگرن چیست؟

برای شناخت تاثیر نوروفیدبک در درمان میگرن، بهتر است ابتدا با این بیماری کمی بیشتر آشنا شویم. میگرن بهتر است به عنوان یک اختلال عصبی توصیف شود، که با سردرد شدید و علائم دیگری ظاهر می‌شود. سردرد غالباً در جلو یا یک طرف سر احساس می‌شود، که ممکن است این دردها از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند. حملات میگرن در افراد مختلف با فرکانس‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد و می‌تواند چند وقت یک بار به صورت پراکنده، یا چندین بار در هفته به طور منظم رخ دهد.

علیرغم تحقیقات انجام شده و اینکه ۱۵٪ از مردم تحت تأثیر میگرن قرار دارند، هنوز علت دقیق آن کشف نشده است. به عقیده محققان این امر به تغییرات مواد شیمیایی مغز یا افزایش تحریک پذیری قشر مغز مربوط می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت میگرن یکی از بیماری‌های شدید مغز و اعصاب است، که در آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی رخ می‌دهد. شدت سردرد در افراد مبتلا به حدی است که فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره خود ناتوان می‌کند. امروزه ۱ تا ۱۰ درصد از مردم در دنیا درگیر بیماری میگرن هستند.

سردردهای میگرنی به شدت کیفیت زندگی شخص را کاهش می‌دهند و فرد را از فعالیت به صورت مناسب و بهینه دور می‌کنند. تا حدی که سازمان بهداشت جهانی سردرد میگرنی را بین بیشترین بیماری‌های ناتوان کننده (disabling) دسته بندی می‌کند. این بیماری در زنان (تقریباً ۳ برابر) بیشتر رواج دارد.

علائم میگرن

از شایع ترین نشانه‌ها و علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سفتی گردن
  • سر درد در یک سمت سر
  • اختلال در هوشیاری
  • دیدن اشکال مختلف، نقاط روشن یا درخشان از نور
  • از دست دادن بینایی
  • پین‌ها و سوزن‌ها در یک دست یا پا
  • ضعف یا بی حسی در صورت یا یک طرف بدن
  • مشکل صحبت کردن
  • حرکات غیر قابل کنترل یا حرکات دیگر
  • تاری دید
  • نوسان خلق
  • گیجی
  • سر گیجه
  • ضعف

تاثیر نوروفیدبک در درمان میگرن

در طول جلسات درمانی، بیماران به سنسورهایی که امواج مغزی آنها را ردیابی می‌کند متصل می‌شوند. در این صورت شرایط قشر مغز مرتبط با آرامش و خودتنظیمی قابل کنترل خواهد بود. این سنسورها امواج مغزی را ردیابی می‌کنند و اطلاعات بینایی و شنوایی را در یک زمان تحویل می‌دهند. از تاثیرات نوروفیدبک در درمان میگرن می‌توان به حذف کامل سردردها، بدون هیچ گونه عوارض جانبی اشاره کرد.

در صورتی که در هیچ یک از بیماران تحت درمان دارویی، این نتیجه مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد ترکیبی از نوروفیدبک به همراه استفاده از داروها، بهترین درمان برای میگرن باشد. نکته مهم این موضوع، کاهش قابل توجه وقت، انرژی، هزینه و عوارض جانبی در درمان میگرن با نوروفیدبک می‌باشد.

همچنین با روش نوروفیدبک خود بیمار می‌تواند طی جلساتی توسط کامپیوتر، یاد بگیرد که توانائی تنظیم و تغییر قطر رگ‌های خونی مغز را داشته باشد. در مرحله‌ای که انقباض عروق می‌خواهد شروع شود، شخص بطور اتوماتیک قادر خواهد بود تا از بروز مرحله انقباض جلوگیری کند و مانع ظهور علائم میگرن شود.

در ضمن با نوروفیدبک و بیوفیدبک می‌توان عضلات شانه و گردن که دچار اسپاسم و انقباض شده و با فشار برروی عروق خونی ایجاد سردرد می کند را توسط آموزش در حالت شل نگه داشت و از بروز سردرد پیشگیری کرد.

همانطور که اشاره کردیم نوروفیدبک همان فرآیند یادگیری و کسب مهارت جدید می‌باشد. با این نوع آموزش مغز با ایجاد ارتباط بین سلول‌های عصبی و استفاده از مسیرهای مهم که نقاط مختلف مغز را بهم متصل می‌کند، مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرد.

هر چه بیشتر از این مسیرها استفاده کنید، مغز در انجام کارهای مرتبط بهتر عمل خواهد کرد. نوروفیدبک از این طریق و با ایجاد الگوهای مغزی صحیح، فرد را در بهبود عملکرد یاری می‌کند. در نتیجه با تکرار جلسات نوروفیدبک مغز بیمار، دیگر حالت موجی که باعث بروز علایم بیماری می شود را نخواهد داشت. در واقع کارکرد مغز در آن ناحیه اصلاح و تنظیم شده است که همین امر باعث بهبودی بیمار می‌شود.

مزایای استفاده از نوروفیدبک برای درمان میگرن نسبت به درمان دارویی

یکی از معایب درمان‌های روتین میگرن بالا بودن هزینه آن‌ها می‌باشد. با توجه به این که میگرن یک اپیدمی روزافزون است، هزینه‌های آن ممکن است سرسام آور باشد. درحال حاضر درمان دارویی، درمان اصلی پذیرفته شده برای میگرن است. اما تحقیقات جدید، از تاثیرات مثبت استفاده درمانی از نوروفیدبک در میگرن پرده برداری کرده‌اند. نوروفیدبک با عوارض جانبی اندک برای مبتلایان به سردردهای میگرنی مکرر، یک گزینه درمانی مناسب است.

گزارشات نشان می‌دهد که اثربخشی درمان دارویی میگرن تقریباً دلسرد کننده است. بنابراین نوروفیدبک در درمان میگرن می‌تواند تحول بزرگی برای مبتلایان میگرن به شمار آید. اکثریت قریب به اتفاق از افراد مبتلا به میگرن اظهار داشته‌اند که این داروها درد آنها را به طور کامل تسکین نمی‌دهد، حتی گاهی اوقات نیز اصلاً موثر نیستند.

برخی نیز گزارش کرده‌اند كه پس از پایان درمان، سردرد آنها بازگشت داشته است و بیش از یك سوم بیماران نیز از عوارض جانبی بیش از حد داروها شکایت داشته‌‌اند. بنابراین درمان میگرن با نوروفیدبک، به عنوان روشی با هزینه و عوارض جانبی بسیار کمتر از داروها نقطه عطفی برای بیماران میگرنی محسوب می‌گردد.